Accueil
Votez
Visionnez la vidéo
Participez
Contact
Lauréats
Calendrier
Partenaires

L'élection

L'élection

voir la vidéo

Alles over deze verkiezing

Werkt deze verkiezing hetzelfde als andere verkiezingen?

In deze verkiezing kun je – net als bij bijvoorbeeld een parlements/beste acteur/beste popster/beste filmverkiezing/tweede kamer verkiezing - je stem uitbrengen. In dit geval stem je op een (web)winkel binnen een bepaalde categorie, zoals je bij films bijvoorbeeld een categorie beste vrouwelijke hoofdrolspeler en een categorie beste regisseur hebt. Bij het uitbrengen van je stem, beoordeel je de (web)winkel op een aantal aspecten. Bekijk een overzicht van de categorieën van afgelopen editie. De verkiezing kent ook twee vakprijzen waaronder een prijs voor meest duurzame retailer en een prijs voor beste nieuwkomer. Deze winnaars worden door een jury en door vakgenoten bepaald, hier kun je als consument geen stem voor uitbrengen.

Doen alle (web)winkels mee?

Ja, alle winkels kunnen zich gratis inschrijven en er is een database van bedrijven die jaarlijks wordt geupdate waarop je kunt stemmen. Wel is er een aantal criteria waaraan een (web)winkel moet voldoen, zo moet een winkelketen bijvoorbeeld minimaal 5 vestigingen hebben in België. Staat het bedrijf er niet bij waarop je wilt stemmen? Dan kun je zelf de bedrijfsnaam invullen en je stem uitbrengen.

Hoe breng ik mijn stem uit?

Wanneer je een (web)winkel gaat beoordelen / je stem uit gaat brengen, selecteer je eerst een categorie en vervolgens de te beoordelen (web)winkel. De beoordeling bestaat uit het toekennen van een aantal sterren of een cijfer op verschillende aspecten. Daarnaast wordt gevraagd in hoeverre je de (web)winkel zou aanraden aan vrienden/familie en of je van plan bent vaker terug te komen. Elke stem heeft - doordat je een beoordeling hebt gegeven - ook een gemiddeld cijfer. Je geeft een beoordeling van een (web)winkel op de volgende aspecten:

  • Prijs
  • Behulpzaamheid & serviceverlening
  • Deskundigheid & informatievoorziening
  • Assortiment
  • Uitstraling
  • Koopgemak

Persoonsgegevens van deelnemende consumenten (o.a. geslacht en leeftijd) gebruiken we voor een gedetailleerde analyse.

Wie de meeste stemmen heeft, wint?

Nee, het is iets ingewikkelder. Allereerst hebben we categoriewinnaars: dit zijn de (web)winkels met het hoogste (gecorrigeerde) eindcijfer binnen hun categorie. Er wordt een correctie op het eindcijfer toegepast om de betrouwbaarheid van de verkiezing te vergroten. Hierbij geldt: hoe meer stemmen een (web)winkel krijgt, hoe lager de correctie van het eindcijfer.

Alle categoriewinnaars maken vervolgens kans op de overalltitels. Voor de titels ‘Beste Winkelketen van België’ en ‘Webshop Awards Belgium’ is de categoriewinnaar met het hoogste gecorrigeerde eindcijfer die overallwinnaar. De winnaar van de ‘Retailer of the Year the Netherlands’ award wordt door consumenten bepaald tijdens de categoriebeoordeling. Aan het einde van de vragenlijst wordt gevraagd welke retailer zij overall het beste vinden en in hoeverre zij onderscheidend zijn ten opzichte van andere (web)winkels.

Is deze verkiezing een soort onderzoek?

De verkiezing is geen onderzoek. Alle deelnemers worden namelijk niet door een exact gelijk deel van de bevolking beoordeeld zoals bij een representatief onderzoek. Wel proberen we de verkiezing zo eerlijk mogelijk te organiseren zodat alle deelnemende (web)winkels gelijke kansen hebben om te winnen.

Wat zegt mij het dan als een (web)winkel categoriewinnaar wordt?

De verkiezing kan het beste worden gezien als een wedstrijd tussen een aantal (web)winkels in een aantal categorieën. De winnende (web)winkel is door minimaal 380 consumenten beoordeeld met het hoogste cijfer ten opzichte van de overige / concurrent (web)winkels in deze categorie. Bij de meeste verkiezingen is geen sprake van representatief marktonderzoek, bij deze verkiezing ook niet. Wel vragen we om cijfers te geven aan winkelaspecten waarvan we weten dat de consument ze belangrijk vindt.

Hoe kan ik zien dat een (web)winkel gewonnen heeft?

De (web)winkel met het hoogste gecorrigeerde eindcijfer is de categoriewinnaar. Deze winnaars mogen een jaar lang de titel 'Beste Winkelketen van België' of 'Webshop Award Belgium' in hun categorie dragen. U kunt een winnaar herkennen doordat u bijvoorbeeld het logo op de website ziet staan of doordat het logo in reclame uitingen van (web)winkels wordt gebruikt.

Alle winnaars worden na afloop van de verkiezing op deze website gepupliceerd.